fredag 12 november 2010

Får man ha öronproppar när Zappa spelar?


Det gör ont långt in i ryggmärgen att ens fundera på att stänga ute den musik som Frank Zappa skapat. Men så får det bli.

I kväll spelar sonen Dweezil Zappa med sitt band Zappa plays Zappa på Filadelfiakyrkan i Stockholm. De kommer bland annat spela hela (!) versionen av Franks skiva "Apostrophe (')" från den 22 april 1974, en av mina favoriter.

Jag kommer självklart att vara där. Men med öronpropparna på.

Det är bara att inse, ljudvolymen på konserter är grymt hög. Och vill man som jag slippa min tinnitus så finns det inga alternativ.

I början av 80-talet lyssnade jag på Dag Vag och Ebba Grön i Västerås. Ställde mig bredvid en av högtalarna för att se ordentligt - och efteråt hörde jag knappt någonting på flera dagar. Smart.

Så öronpropparna på ikväll. Då kan man ägna sig åt musiken och att fundera på hur världen sett ut om Frank fortfarande levde. Han skulle fyllt 70 år den 21 december i år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar