måndag 23 januari 2012

SvD: Var tredje arbetande svensk har tinnitus


En tredjedel av arbetande svenskar har tinnitus – och anledningen är inte bara buller utan också stress. Det framkommer i en intressant artikel i Svenska Dagbladet i dag (http://www.svd.se/naringsliv/innovation/stressat-ora-hor-samre_6788615.svd).

Där lyfter forskaren Dan Hasson fram att hörsel och tinnitus blivit ett riktigt folkhälsoproblem. Allt fler yngre och medelålders drabbas och ju tidigare man kan sätta in åtgärder, desto bättre.

Det låter inte helt fel i mina öron (sorry!).  Jag har också haft min beskärda del av stress och märker att när stressnivån stiger, då ökar också pipandet i öronen.

Hoppas nu att forskningen går vidare och att deras resultat kan omsättas i något bra. Något som gör att vi vänder trenden. Just i dag tror jag tyvärr tvärtom, d.v.s. att ännu fler kommer att få tinnitus och hörselproblem.

3 kommentarer:

  1. Det är faktiskt var femte svensk som har tinnitus, så det så!

    SvaraRadera
  2. Det ska förstås vara "var tredje arbetande svensk" och inget annat. Ändrar direkt i mitt inlägg.

    SvaraRadera